Du har nettopp utdannet deg og skal vurdere om du skal starte for deg selv. Klart det er mye du skal tenke på. Uansett om det er en hudpleiesalong eller en frisørsalong du skal åpne så er det rekke ting du skal vurdere og veie, utføre og praktisere når du har din egen salong. Mye kan du ikke påvirke, feks regnskap og hvordan dette skal føres, det må bare bli gjort, mens andre faktorer er slik at du vil kunne påvirke disse stort. Inntekter er en av de faktorene.
Inntekter
Naturlig nok så vil du ha inntekter av behandlinger og tjenester du selger. Beroende på hvilken type behandling så er de forskjellig. Når du skal regne ut hvor mye du skal ta for diverse behandlinger så bør du:
- Regne ut hvor mye tid du bruker på kunde fra første minutt til du er klar til å ta imot neste kunde. (inkluder pausetiden)
- Regne ut hvor høye kostnader du har per diverse type behandling. Du regner ut hvor mye materialbruk du har per behandling og du bør regne ut hvor høye dine faste kostnader er i forhold til estimert antall behandlinger pr måned. Disse skal du dele på alle behandlinger du har å så legge til material og timekostnader.
- Utifra disse to så skal du legge på standard pålegg som du betegner for å være normal.
- Til slutt så må du også ta hensyn til hvilke faste kostnader du har pr måned. Under det første året av drift kan det være slik at du ikke går i pluss med driften og det er vanlig, det som ikke er vanlig er å være i pluss fra første måned. Derfor er det slik at når du starter en bedrift skal du ha passe mye kapital du beregner for å dekke faste kostnader i den periode du ikke vil ha nådd å komme i pluss. Du bør inkludere de faste kostnadene inne i prisen du skal dekke når du skal bestemme hvilken pris kunden skal betale.
En annen måte å regne ut pris pr behandling er at etter noen måneder vil du se trenden – dvs hvor mange kunder du har og hvor mye du kan regne med å få inn. Du tar alle dine faste kostnader og deler disse mellom standard antall kunder pr måned og så regner du om du driver fornuftig eller ikke, dvs kommer du i pluss eller driver du med tap.
Markedsføring og salgstiltak
Du kan påvirke inntektsbildet ditt på mange forskjellige måter.
- Du kan tilby ekstraordinære tjenester. Feks alltid inkludere form og farge i en ansiktsbehandling.
- Du kan også se til å ha godt utvalg produkter som du kan selge til kunden etter at behandling er over. Du må ikke være redd å tilby kunden produktene dine og tro at du presser produkter på kunden. Du bør heller tenke på kundens beste og anbefale det du vet at vil hjelpe kunden til å få bedre hud på sikt. En behandling hos deg vil ikke gjøre all verdens forskjell for noen kunder og da må du være bevisst på å anbefale en serie med behandlinger til en noe redusert pris.
- Du kan tilby veninnekvelder for nye kunder
- Du kan gå ut med flyers i området
- Du kan sette opp flyer i butikker hvor du tilbyr noe ekstraordinært når kunden kommer første gang
- Det finnes en rekke andre tiltak du kan te til for å øke inntekt det som er viktig å tenke på at det ligger en stort hinder å få kunden inn første gang, deretter skal du se til at kunden er fornøyd og da først har du klart å få en ny kunde, dvs hvis kunden kommer tilbake. Du skal starte en ny salong i et nytt markedsområde. Da kan du feks gå ut med flyer og tilby gratisbehandlinger første 4 helgene du er i jobb, det vil koste deg litt ekstra i starten men vil i lengden lønne seg for største barrieren hos kunder ligger ofte i å komme innom hos deg første gangen. Se for deg selv, hadde du klart å la være å gå til en gratisbehandling? En god metode å markedsføre seg i starten. Ikke bare vil du lære kunden å sette pris på deg, uten kunden vil nå vite hvor å finne deg og i tillegg til det så vil samlet budskap av samme type kunne bidra til at kvinner generelt begynner å bruke hudpleiesalong eller frisørsalong oftere. Det er ikke så lite verdt det, både for dem selv og oss som driver salong.
Det finnes en rekke andre metoder du kan øke dine inntekter på:
- Du kan tilby dine kunder abonnement, dvs at de kommer innom hos deg hver måned til en valgfri behandling på så og så mange minutter og betaler en viss pris pr måned. Denne prisen må så klart være redusert i forhold til normalpris
- Du kan tilby dine kunder produkt-pakker til kraftig redusert pris. Vær nøye med at pakken inneholder de produkter som passer kunden ettersom du vil at kunden skal bli fornøyd med resultat på bruk av disse!
- Du kan sette igang kurs, feks, makeup kurs eller annen type kurs.
- Du kan ta kontakt med feks alderdomshjem som trenger både massasje og fotpleie. Ikke noe gir så høy grad av yrkesstolthet når kunden blir takknemmelig for god behandling. Jeg har opplevd kunder på alderdomshjem å være noen av de mest takknemmelige, bare det gjør det til fornøyelse å utføre fotpleie på trøtte gamle føtter.
Det som er viktig er å være kreativ. Finn på nye metoder å gjøre ting på. Gjør noe som ingen andre har gjort før hvis mulig.
Lag ditt eget kjennetegn. Det kan feks være duft, dekorasjon eller en ritual du utfører når kunden kommer til deg.
Til slutt så bør du sende ut tilbud med jevne mellomrom til dine eksisterende kunder. Eksisterende kunder er mye lettere å få med på feks kurser og jentekvelder enn andre for de kjenner jo deg.
Trenger du ytterligere tips og råd om hvordan du skal gjøre det ene og det andre, uansett om det er markedsføring, tekniske råd i forbindelse med behandlinger/tjenester, økonomi, regnskap osv. Da kan du bli medlem av vår gruppe for profesjonelle som er en låst gruppe hvor vi diskuterer alt mellom himmel og jord i forbindelse med salongdrift. Vi har flinke terapeuter, ledere, it-folk, markedsguruer, økonomer, frisører og andre som kan hjelpe til hvis du trenger hjelp. Klikk her for å bli medlem.