kr 0

Du har ingen produkter i handlekurven.

Gratis frakt på alle kjøp over 1000 kr!

support@salon-norge.no

+47 51 11 11 21

kr 0

Du har ingen produkter i handlekurven.

Hjem Blogg

Den enes død er den andres brød

0

Koronatider har vært tøffe for mange. Jeg har sett utallige annonser hvor salongeier ønsker å selge salongen sin, leie ut salongen sin, selger unna alt fra salongen og legger ned, de siste månedene. Jo en stund holdt man ut men mange har gitt opp. Noen kan tenke at dette kanskje er en håpløs bransje å bevege seg i. Men det er det jo ikke. Man skal heller ikke glemme at den enes død er den andres brød. I alle tider har det vært slik at de som er smarte overlever. De som finner muligheter i krisetider har ofte blitt store vinnere. Derfor er det viktig at man skal være flink til å tenke kreativt og finne gode løsninger.

Jeg har tidligere prøvd å peke på hva som går an å gjøre under koronatiden. Det jeg vet er at noen ser ut å ha mer enn nok å gjøre. Hvordan vet jeg det? Jo nettopp på grunn av at noen av mine kunder kjøper like mye som før koronakrisen, av diverse forbruksartikler. Jo vi økte til og med salget på forbruksartikler i en periode under koronakrisen.

Nå ser det ut at den aller største frykten for korona holder på å ebbe ut. Hva så ikke vi på TV under valget? Folk uten masker og folk som klemte i hytt og pine.

Det betyr ikke at korona er over. Korona er ikke over og blir ikke over på en god stund. Men det betyr ikke at vi skal slutte å leve. Vi kan ikke legge opp og slutte å fungere. Vi må sette i gang og vi må la som ingenting, men å ta forholdsregler for å mest mulig hindre spredning av smitte.

Det er kanskje nå mer enn noen gang før at mennesker trenger å gå til en salong. Jeg vet ikke om noen merker det men jeg ser det rundt meg overalt at mennesker går opp i vekt og så hører man at folk sitter hjemme og er deprimert.

Du som driver en salong. Hva er kjernen i det du selger? Jo nettopp. Du skal få mennesker til å ha det bedre. Du skal både hjelpe dem med å føle seg bra ved å ta godt hånd om seg selv og gi dem en god selvfølelse, uansett om det er gjennom en ny og flott klipp, hudpleie eller massasje. Det er nå folk trenger salonger mer enn før. Folk som har trukket seg tilbake og latt være å gå til frisøren eller ikke fått massasje på en evighet.

Det du må gjøre er å få dem i gang igjen. Strekk ut hånden til dine tidligere kunder. Send dem et tilbud de ikke kan motstå. Gjør dem trygg på at du har gode smittevernsrutiner og følg det opp. Få dem ut, de som har den siste barrieren på å gå til salongen, trenger en liten dytt og de lengter etter å komme innom. Send dem et tilbud de ikke kan motstå, fordi de føler at de trenger deg mer nå enn noen gang før. De som ikke har gitt opp på grunn av koronakrisen vil få mer enn nok å gjøre nå fremover.

Hvordan å gi kundene optimal voksing-opplevelse og få dem tilbake ?

0

Når jeg drev klinikk i sin tid, da var hårfjerning den absolutt beste inntekstkilden og ikke noe annet vi solgte like mye av. Hvis du er interessert i å øke inntjening da må du være fokusert på hårfjerning, men det er ikke nok å utføre hårfjerning, du må utføre hårfjerning de lux og helst litt bedre enn alle de andre.

Det var gjennomgående det vi fikk høre fra våre klienter når de møtte opp, at det var mye bedre å få hår fjernet på vår klinikk enn hos de andre. Joda, må være de bare sa det til oss men tallen snakket for seg selv, vi hadde utrolig mange kunder som møtte opp regelmessig i hårfjerning og jeg mener bestemt at det er den beste inntektskilden en skjønnhetssalong kan ha.

Det er mange som har hårfjerning som sideinntekt, det gjelder faktisk alt fra fotterapeuter, frisører og hudpleiere, til de som har spesialisert seg på bare å utføre hårfjerning.

Det jeg ønsker å dele med dere er hva man må være flink til for at kundene skal velge nettopp deg.

  1. Hygiene
  2. Hygiene
  3. Hygiene – jo hygiene er nr 1,2 og 3. Du må være megaflink til alt som hetter hygiene og double-dipping som det kalles for – eller dobbel-dipping er absolutt forbudt. Ikke dypp spatelen i voksen 2 ganger ! – Det er helt forferdelig lite hygienisk og burde vært forbudt. Hygiene er så mye, det er vask av dine egne hender, hansker, utstyr, voksapparater m.m. Alt fra pinsett til håndklær skal være rent og pinsetten skal steriliseres mellom hver kunde. Ikke plukk pinsett opp av lommen, det er fy! Enhver godt utdannet hudterapeut og andre bør vite alt om hygiene når de utfører hårfjerning.
  4. Førstegangsvoksing. Når du vokser en kunde for første gang, uansett om det er en som aldri har vært vokset før eller en som er hos deg for første gang. Gi deg god tid. Tid og omsorg for kunden er viktig, særlig skal du være nøye med det ved intimvoksing.
  5. Komfort. Se til at kunden din har det komfortabelt. Ikke tilby kunder å sette seg i en stol hvor du deretter ikke trekker for gardiner eller lignende. Vær sikker på at ingen kan komme inn dørren. Velg riktig musikk og la gjerne kunden få lov å velge selv. Tilby håndkle for å dekke den del av kroppen som ikke vokses. Vær nøye med at det ikke er for kalt for kunden. Tenk på det lille ekstra.
  6. Etterbehandling. Vær nøye med å informere kunden om hvordan å ta hånd om seg selv etter behandlingen. Tilby gode råd og eventuelt etterbehandlingspreparat for å ta med hjem. Informer om skrubbing for å motvirke inngrodde hår. Tilby dem å ta kontakt hvis de får problemer i etterkant.
  7. Tilby dem å booke neste time allerede når de er hos deg første gang. Tilby gjerne en pakke på 10 ganger til redusert pris.

jo dette er gode regler å ha med seg, men altfor mange som svindler litt på dette og det vil bare føre til at du mister kunder.

I tillegg til dette kommer så personlige egenskaper og hvor flink du er å håndtere voksrullen, rive av, hjelpe kunden å slappe av, valg av vokstyper, m.m. Det er noe du finner ut av litt etterhvert og erfaring vil gjøre deg til en mester.

Salon selger alt av voks, utstyr og apparater du trenger til hårfjerning:

Online markedsføring, hvor vanskelig kan det være ?

0

Mange tror at det er lett som bare det å sette i gang med online salg. Noen tror at det er rett og slett så enkelt at man bare åpner en online butikk og så kommer kundene av seg selv, fort som bare det.

Så enkelt er det ikke. Jeg er utdannet markedsøkonom med IT og databasehåndtering som ekstra fag og har spesialisert meg på SEO, Search Engine Optimalization eller søkemotoroptimalisering slik det hetter på norsk. Jeg har og spesialisert meg på online markedsføring via sosial media og har brukt mye tid og energi på å lære meg hvordan forskjellige strategier fungerer.

Ikke noe kommer av seg selv. Det å markedsføre seg online er en tung prosess og det å åpne en ny butikk tar tid og år å innarbeide, unntatt hvis man har millioner på konto. Mye blir enklere hvis man har mye penger. Har man ikke det da vil det ta tid å innarbeide seg og det som er aller mest viktig er at man er flink til å finne sin plass på Google.

Klarer man å knekke Google nøtten og dukker høyt opp på søkelistene da har man vunnet halve krigen. Det å dukke høyt opp vil sannsynlig medføre at du får en webside som blir besøkt ofte.

Når jeg åpnet min første webshop da brukte jeg null kroner på markedsføring av den. Jeg fikk veldig høy ranking på Google og var nr. 1 på veldig mange av de søkeord man brukte for å finne frem til de varer jeg tilbød. Det jeg derimot opplevde var at jeg likevel fikk ikke noe salg første året butikken var på web. Det var ikke før ca 1,5 år senere at jeg fikk det første salget i butikken. Det gikk bra og leveransen til kunden ble vellykket og litt etterhvert kom det flere bestillinger.

Det jeg lærte meg var at det er ikke nok å sette opp butikk og få salg i gang. Det er vanskelig å holde standard og status i markedet med så mange troll på sosial media. Jeg ble offer for at en stor facebook gruppe tillot at det ble lagt ut rene løgner om min bedrift på sine sider. Jeg klagte saken inn til administrator og ba om at det skulle komme en offentlig unnskyldning. Den kom aldri, men jeg fikk en telefon og et innpass i gruppen på nytt, etter å ha vært hevet ut av gruppen, uten at administrator i gruppen tok kontakt for å undersøke saken før hun hev meg ut av gruppen. Uansett jeg fikk lov å komme inn i gruppen på nytt. Likevel ble jeg hevet ut av gruppen etter kort tid igjen og jeg vet fremdeles ikke hvorfor jeg ble hevet ut, men jeg mistet altså muligheten til å være tilstede i en gruppe hvor det ble tillat å fare med usannheter uten at de ble offentlig rettet opp.

Jeg kunne i og for seg ha anmeldt gruppen for Facebook, men jeg tenkte som så at Karma kjerring fikk heller ta hånd om de som var involvert og bestemte meg for å selv holde meg uten for dette og heller starte en egen gruppe hvor all netthets og skitkasting var forbudt, uansett om det var usannheter eller sannheter, fordi jeg synes det er svært usmakelig at folk driver og kaster skit i andre online. Jo den som er uskyldig kast første steinen, jeg er i og for seg ikke uskyldig jeg heller. Jeg har det i meg å kunne sende linker til nyheter som kommer ut hvor jeg kritiserer det ene og det andre og noen ganger kunne jeg sikkert latt være, men vi mennesker er så merkelig at det trengs ikke mer enn at vi er litt nedfor en dag, da kan vi finne på å kaste skit i andre uten å gi det en tanke og uten å forstå at man kan faktisk såre andre og ikke minst kan man bli veldig ansvarlig for hva man går ut med.

Uansett da er det ikke enkelt å bare sette opp en butikk og få inn trafikk, det er og å leve opp til de mange krav som er ute å går i dagens online miljø og det inkluderer så veldig mye.

Det kan veldig godt hende at du har betingelser som tar vare på alt du kan tenke deg og så likevel får du en kunde som har godtatt betingelser slik du har de – nettopp på grunn av at dine betingelser må være på akkurat den måten du fremstiller de for du kan ikke leve opp til annet enn det du kan love andre. Likevel så får man hele tiden inn kunder som tror at betingelser ikke betyr noe og at man “burde” hatt betingelser på en annen måte enn de er, men det er noe de pleier å finne ut av, etter at de har godtatt betingelser.

Så uansett hvor mye du ønsker å passe på alt og leve opp til forventninger da er det alltid noen som ikke er fornøyd og det er og noe av det som kan slite og rive i deg når du endelig har fått opp en vellykket webshop.

Det er mange fallgruver og mange ting man lærer seg underveis og det jeg og har lært meg etter å ha 2 ganger prøvd å få noen til å ta over logistikk hos meg – er at folk vil ikke lære av min erfaring. Folk er slik at de vil lære av sin egen erfaring og når jeg har fortalt dem at slik kan de ikke gjøre og at det vil gå galt den veien de ønsker, da vil de likevel gjøre slik jeg fortalte dem at det ville gå gærnt med og så går det gærnt og de gir opp.

Med andre ord, hvis du har tenkt deg å sette opp virksomhet som skal bli markedsført online og tjene online, da gjør du smart i å ta kontakt med noen som kan sitt fag og vet hvor fallgruvene er og at du hører på vedkommende istedenfor å tro at du vet alt på forhånd og vet hvordan ting skal gjøres når du ikke ens har testet de ut. Trå forsiktig når du skal åpen virksomhet som baserer seg i online salg og få hjelp av noen som kan dette i tillegg til at du må forberede deg på at Rom ble ikke bygget på en dag. Det tar år og dager før du er i gang.

Jeg har en salong, hvilke åpningstider bør jeg ha?

0

Når skal du holde åpent på salongen, er ett viktig spørsmål og en viktig del av markedsføringen.

Jeg hadde klinikk med åpningstider hver eneste dag – selv på søndager … og vi som jobber i bransjen vet at torsdag, fredag ​​og lørdag er de beste dagene og det er det ingen tvil om. Mandager er ikke bra, selv om du er den eneste som har åpent mandager og noen ganger spør jeg meg selv om det hadde kanskje vært lurt å holde stengt mandager? Merkelig nok er kundene er ikke klar til å bruke mandagen etter helgen. Det virker som alle er alltid på spreng med å få utført alt FØR helgen. Det er også de dager vi har best salg.

Min tilnærming til å bestemme hvilke dager som er best og hvilke timer som er best er basert på ren statistisk forskning over lang tid.

Jeg ønsker derfor å dele mine funn og de beste timene for en klinikk er fra kl 13.00 til 21.00 i min del av verdenen, og det er da du kan også tillate deg å holde åpent mandager.

Vi begynte å ha åpent søndager og lært ganske fort at det var en fryktelig idé. Ja, kundene ble kjempeglad over at vi skulle ha åpent søndager, amen realiteten viste at nesten ingen brukte søndagene.

Søndagsåpent for velvære var en total flopp. Teorien er da at søndager er hellige dager når folk trenger å hvile og bygge opp før ordinær arbeidsuke starter og at søndag er en altfor dyrebar dag for å ødelegge med noen annen “virksomhet” enn å rett og slett slappe av.  Vi spurte mange kunder hvorfor og det var svaret. Spadag var ikke noe spennende på en søndag.

Så hvis du tenker på hvilke dager å leie ut ett rom eller hvilke timer og dager for å fokusere på når du har din klinikk åpen, er den generelle ideen – jo nærmere du er til helgen jo mer populær er du med din klinikk, dvs. flere bestillinger. Å ha åpent kvelden og ettermiddagen i tilleg syntes å være mer attraktive enn fra tidlig morgen til tross var det noen kunder som foretrakk å møte veldig tidlig.

Facebook forum Beauty and the Marketing

Google plus gruppe Beauty and the Marketing

Pinterest side

Linkedin side

Twitter side

Facebook side

Instagram side

Hvem kan utføre laserbehandlinger

0

Helt til nylig så har hudpleiere med spesialutdannelse innen laser hatt lov å utføre mildere laserbehandlinger. Dette er nå blitt en forandring på. I henhold til Terje Christensen hos Statens Strålevern gjelder nå følgende (han fikk tilsendt brev fra en hudterapeut og som svar sa han følgende):

“Så langt jeg kan se vil ikke din utdanning som hudterapeut gi deg autorisasjon som helsepersonell (korriger meg hvis jeg tar feil). I Veileder 8 som du kan finne på www.nrpa.no er det redegjort for at bare helsepersonell med spesiell opplæring kan betjene lysbehandlingsapparatur (herunder laser).

Vi er klar over at det er grupper som vet mye om hudbehandling som ikke vil kunne bruke optisk stråling i behandling, og dette er diskutert med Statens helsetilsyn. De forvalter helsepersonelloven og vurderer § 40 i nåværende strålevernforskrift på den måten at helsepersonell ikke kan bruke medhjelper i dette tilfellet.

Det er vedtatt ny strålevernforskrift som begynner å gjelde fra nyttår, og heller ikke i den er det noen åpning for at ikke-helsepersonell kan gjøre laserbehandlinger.

Det er kommet krav om at “lege inngår i virksomheten” både når det gjelder bruk av laser klasse 4 og IPL o.l. på mennesker (§42 i ny forskrift).”

Derimot så er det ikke noe i veien for at vi hudterapeuter, hudpleiere kan benytte tjenestene til sykepleier/lege på våre hudpleieklinikker eller som Terje sa:

“Det skulle ikke være noe i veien for det. Betingelsen er selvsagt at sykepleier har nødvendig opplæring og at det også er en lege tilknyttet virksomheten (ved laser klasse 4 eller IPL).”

Så fra og med nyttår så må vi trå forsiktig og ikke krysse grensene vi ikke har lov til ettersom da kan vi stå ansvarlig på den verste tenkelige måte hvis noe skulle gå galt med en behandling noen av oss utfører.

Derimot så synes jeg privat og personlig at vi hudterapeuter og hudpleiere bør nå stå opp å kreve forandringer på dette. Spesielt vi som har gått en utdannelse på høyskolenivå og fått spesial opplæring og utdannelse i bruk av laserbehandlinger. Likeså burde vi få rettigheter til å utføre botox, restylane og andre behandlinger etter å ha gjennomført en grundig utdannelse som retter seg spesielt mot disse. Å andre siden kan det diskuteres om behandlinger så som laser, botox, restylane og lignende er henholdsmessig det som er det beste for huden. Mikronålbehandlinger kan i mange tilfeller erstatte det disse skal utføre og i så måte et mye sunnere alternativ for huden.

Det mange hudterapeuter burde begynne å fokusere på er hva som er sunt for huden og hva som ikke er sunt for huden – for til syvende og sist så skal vi være mån om hva vi tilbyr huden og hvordan vi pleier den.

Drive egen salong

0

Du har nettopp utdannet deg  og skal vurdere om du skal starte for deg selv. Klart det er mye du skal tenke på.  Uansett om det er en hudpleiesalong eller en frisørsalong du skal åpne så er det rekke ting du skal vurdere og veie, utføre og praktisere når du har din egen salong.  Mye kan du ikke påvirke, feks regnskap og hvordan dette skal føres, det må bare bli gjort, mens andre faktorer er slik at du vil kunne påvirke disse stort.  Inntekter er en av de faktorene.

Inntekter

Naturlig nok så vil du ha inntekter av behandlinger og tjenester du selger. Beroende på hvilken type behandling så er de forskjellig. Når du skal regne ut hvor mye du skal ta for diverse behandlinger så bør du:

  • Regne ut hvor mye tid du bruker på kunde fra første minutt til du er klar til å ta imot neste kunde. (inkluder pausetiden)
  • Regne ut hvor høye kostnader du har per diverse type behandling. Du regner ut hvor mye materialbruk du har per behandling og du bør regne ut hvor høye dine faste kostnader er i forhold til estimert antall behandlinger pr måned.  Disse skal du dele på alle behandlinger du har å så legge til material og timekostnader.
  • Utifra disse to så skal du legge på standard pålegg som du betegner for å være normal.
  • Til slutt så må du også ta hensyn til hvilke faste kostnader du har pr måned.  Under det første året av drift kan det være slik at du ikke går i pluss med driften og det er vanlig, det som ikke er vanlig er å være i pluss fra første måned.  Derfor er det slik at når du starter en bedrift skal du ha passe mye kapital du beregner for å dekke faste kostnader i den periode du ikke vil ha nådd å komme i pluss. Du bør inkludere de faste kostnadene inne i prisen du skal dekke når du skal bestemme hvilken pris kunden skal betale.

En annen måte å regne ut pris pr behandling er at etter noen måneder vil du se trenden – dvs hvor mange kunder du har og hvor mye du kan regne med å få inn.  Du tar alle dine faste kostnader og deler disse mellom standard antall kunder pr måned og så regner du om du driver fornuftig eller ikke, dvs kommer du i pluss eller driver du med tap.

Markedsføring og salgstiltak

Du kan påvirke inntektsbildet ditt på mange forskjellige måter.

  • Du kan tilby ekstraordinære tjenester.  Feks alltid inkludere form og farge i en ansiktsbehandling.
  • Du kan også se til å ha godt utvalg produkter som du kan selge til kunden etter at behandling er over. Du må ikke være redd å tilby kunden produktene dine og tro at du presser produkter på kunden. Du bør heller tenke på kundens beste og anbefale det du vet at vil hjelpe kunden til å få bedre hud på sikt. En behandling hos deg vil ikke gjøre all verdens forskjell for noen kunder og da må du være bevisst på å anbefale en serie med behandlinger til en noe redusert pris.
  • Du kan tilby veninnekvelder for nye kunder
  • Du kan gå ut med flyers i området
  • Du kan sette opp flyer i butikker hvor du tilbyr noe ekstraordinært når kunden kommer første gang
  • Det finnes en rekke andre tiltak du kan te til for å øke inntekt det som er viktig å tenke på at det ligger en stort hinder å få kunden inn første gang, deretter skal du se til at kunden er fornøyd og da først har du klart å få en ny kunde, dvs hvis kunden kommer tilbake. Du skal starte en ny salong i et nytt markedsområde. Da kan du feks gå ut med flyer og tilby gratisbehandlinger første 4 helgene du er i jobb, det vil koste deg litt ekstra i starten men vil i lengden lønne seg for største barrieren hos kunder ligger ofte i å komme innom hos deg første gangen. Se for deg selv, hadde du klart å la være å gå til en gratisbehandling? En god metode å markedsføre seg i starten. Ikke bare vil du lære kunden å sette pris på deg, uten kunden vil nå vite hvor å finne deg og i tillegg til det så vil samlet budskap av samme type kunne bidra til at kvinner generelt begynner å bruke hudpleiesalong eller frisørsalong oftere. Det er ikke så lite verdt det, både for dem selv og oss som driver salong.

Det finnes en rekke andre metoder du kan øke dine inntekter på:

  • Du kan tilby dine kunder abonnement, dvs at de kommer innom hos deg hver måned til en valgfri behandling på så og så mange minutter og betaler en viss pris pr måned. Denne prisen må så klart være redusert i forhold til normalpris
  • Du kan tilby dine kunder produkt-pakker til kraftig redusert pris. Vær nøye med at pakken inneholder de produkter som passer kunden ettersom du vil at kunden skal bli fornøyd med resultat på bruk av disse!
  • Du kan sette igang kurs, feks, makeup kurs eller annen type kurs.
  • Du kan ta kontakt med feks alderdomshjem som trenger både massasje og fotpleie. Ikke noe gir så høy grad av yrkesstolthet når kunden blir takknemmelig for god behandling. Jeg har opplevd kunder på alderdomshjem å være noen av de mest takknemmelige, bare det gjør det til fornøyelse å utføre fotpleie på trøtte gamle føtter.

Det som er viktig er å være kreativ. Finn på nye metoder å gjøre ting på.  Gjør noe som ingen andre har gjort før hvis mulig.

Lag ditt eget kjennetegn. Det kan feks være duft, dekorasjon eller en ritual du utfører når kunden kommer til deg.
Til slutt så bør du sende ut tilbud med jevne mellomrom til dine eksisterende kunder. Eksisterende kunder er mye lettere å få med på feks kurser og jentekvelder enn andre for de kjenner jo deg.

Trenger du ytterligere tips og råd om hvordan du skal gjøre det ene og det andre, uansett om det er markedsføring, tekniske råd i forbindelse med behandlinger/tjenester, økonomi, regnskap osv. Da kan du bli medlem av vår gruppe for profesjonelle som er en låst gruppe hvor vi diskuterer alt mellom himmel og jord i forbindelse med salongdrift. Vi har flinke terapeuter, ledere, it-folk, markedsguruer, økonomer, frisører og andre som kan hjelpe til hvis du trenger hjelp. Klikk her for å bli medlem.